موفقیت به سبک کوکا کولا

1 2,259

 

رمز و راز موفقیت برند کوکا کولا

در این مقاله، با نوار همراه شوید تا موفقیت به سبک کوکاکولا را فرابگیرید!

موفقیت به سبک کوکا کولا

کوکا کولا چگونه کوکا کولا شد؟

مخترع نوشیدنی کوکاکولا و بنیان‌گذار اولیه این شرکت مشهور، پزشکی آمریکایی از ایالت جورجیا، به نام جان پمبرتون (John Pemberton) است.
اگر این مخترع و نابغه علم شیمی در جنگ داخلی آمریکا حضور نمی‌یافت، هرگز به مورفین اعتیاد پیدا نمی‌کرد و در نتیجه کوکاکولایی هم در فروشگاه‌ها برای فروش یافت نمی‌شد.

نوشابه کوکا کولا، در سال ۱۸۸۶ و توسط جان پمبرتون در کلمبوس جورجیا اختراع شد. این نوشیدنی ابتدا به‌عنوان دارو عرضه می‌شد و فرمول ساخت آن به‌صورت اتفاقی بعد از ترکیب شدن با آب گازدار به دست آمد.

تبدیل نوآوری به یک فرصت تجاری

“آساکندلر (Asa Griggs Candler)”، بازرگانی که شمّ تجاری بسیار قوی داشت، فرمول این نوشیدنی پرطرفدار را به قیمت 2300 دلار خریداری کرد.
او نخستین رییس شرکت کوکاکولا بود که توانست آن را از یک اختراع به یک تجارت تبدیل کند. او به قدرت تبلیغات آگاه بود و به همین دلیل کوپنهای ویژه تست نوشیدنی‌های کوکاکولا را در میان مردم پخش کرد.

در دوران ریاست او، وسایلی نظیر ساعت، تقویم، لیوان، گلدان و … با لوگوی کوکاکولا در داروخانه‌ها به فروش می‌رسید؛ در واقع مردم همه جا با لوگوی کوکاکولا روبرو می‌شدند و کنجکاوی آن‌ها برای سردرآوردن از آن برانگیخته می‌شد.

آساکندلر توانست تا سال 1895 میلادی، کارخانه‌های تولید کوکاکولا را در شیکاگو، لس آنجلس و دالاس نیز راه‌اندازی کند.

شرکت کوکاکولا امروزه به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا ایالت جورجیا قرار دارد.
این برند، نوشیدنی‌های متنوعی تولید می‌کند و جالب است بدانید که برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و کوکاکولا زیرو، زیر مجموعه‌ی کوکاکولا هستند.

موفقیت به سبک کوکا کولا

رمز و راز موفقیت برند کوکا کولا چه بود؟

این نوشیدنی به کمک تکنیکی که امروزه تحت عنوان بازاریابی شبکه‌ای شناخته می‌شود. موفق شد طی سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۹۵۹ قیمت محصول خود را ثابت نگه دارد.
جالب است بدانید که این نکته به ظاهر ساده نیز به خودی خود مانند یک روش تبلیغاتی موثر عمل می‌کند و باعث ماندگاری نام برند در ذهن مشتری می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت که ثبات قیمت محصول یکی از عوامل حیاتی در موفقیت و محبوبیت برند است.

برای افزایش مصرف محصول نوشابه کوکاکولا، لازم بود که افراد بیشتری با آن مواجه شوند. از سوی دیگر افرادی که با این برند آشنا می‌شدند نیز باید احساس خوبی نسبت به آن پیدا می‌کردند. از این رو پوستر، کوله‌پشتی، ساعت، تقویم و انواع مختلفی از کالاهای نامرتبط دیگر با لوگو و نام برند کوکاکولا تهیه شد و به عنوان جایزه به خریداران ارائه شد.
همین امر نیز باعث پیشبرد استراتژی تبلیغات دهان به دهان این برند در بین مردم شد.
در نظر گرفتن هدیه و وسایل تبلیغاتی مختلف در کنار محصول توانست نقش مثبتی در پیشبرد استراتژی برندینگ و بازاریابی محصولات کوکا کولا داشته باشد.

از دیگر رموز موفقیت زیاد برند کوکا کولا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نوآوری در بطری

2- حضور این نوشیدنی در جبهه‌های جنگ برای سربازان

3- تنوع بخشی مزه‌ها و توجه به نیازهای جدید مصرف کنندگان

4- صداقت و ریسک پذیری بالا

5- داشتن قیمت ثابت به مدت 70 سال در عین داشتن کیفیت روزافزون

6- ثبات کیفیت

7- تمرکز بر سودآورترین خطوط تولید

8- بازاریابی تخصصی  و… .

موفقیت به سبک کوکا کولا

کوکا کولا؛ غول نوشیدنی‌ها

شرکت کوکاکولا در سال ۲۰۰۹ متعهد شد که فعالیت‌های خود را به ‌گونه‌ای تغییر دهد که تأثیر مثبت بیشتری روی سبک زندگی مردم داشته باشد. در راستای این هدف آن‌ها تصمیم گرفتند تا نوشیدنی‌های متفاوتی را برای هر سبک زندگی تولید کنند، حمایت بیشتری از برنامه‌های مرتبط با سلامتی داشته باشند و با بازیافت بسته‌بندی‌هایشان به حفظ محیط زیست کمک کنند. این شرکت همچنین به فعالیت‌های حمایتی خودش از رویدادهای ورزشی مانند جام جهانی فوتبال فیفا  مسابقات المپیک لندن و برزیل ادامه داده است.

امروزه حدود ۱.۹ میلیارد بطری نوشابه‌ی کوکاکولا در سراسر جهان به فروش می‌رسد و ارزش این برند به ۸۳.۸ میلیارد دلار رسیده است. این یعنی ارزش برند کوکاکولا از برندهایی مانند: پپسی، ساب‌وی و کی‌اف‌سی نیز بیشتر است. یکی از عوامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و گسترده‌ی آن است. این برند حتی از اپل و مایکروسافت نیز هزینه‌ی بیشتری بابت تبلیغات خود پرداخت می‌کند و روزبه‌روز به تعداد محصولات و مصرف‌کنندگان آن افزوده می‌شود.

رشد کنید و چابک بمانید به سبک کوکاکولا

 

کپسول صوتی رشد کنید و چابک بمانید به سبک کوکا کولا

در کپسول رشد کنید و چابک بمانید؛ به سبک کوکاکولا، به بررسی رمز و راز موفقیت برند کوکا کولا پرداخته‌ایم. دیوید باتلر، نویسنده کتابی که خلاصه آن به‌صورت کپسول درآمده، در سال‌های گذشته کتاب‌های بسیاری در حوزه‌ی بازاریابی و مارکتینگ نوشته‌است.

حوزه‌ی تخصصی لیندا تیشلر، یکی دیگر از نویسنده‌های کتاب، بازاریابی، مدیریت و بررسی شرکت‌هایی‌ست که رشد سریع و چابکی داشته‌اند. او سال‌های زیادی را صرف پژوهش و تحقیقات درباره‌ی بازار کرده است.

اگر می‌خواهید رمز و راز موفقیت کسب‌وکارهای بزرگ دنیا را به صورت جامع اما خلاصه و مفید بدانید، شنیدن این کپسول را به سبک کوکا کولا از دست ندهید.

شما می‌توانید برای شنیدن کپسول‌ها، با تهیه اشتراک، آن‌ها را از سایت یا اپلیکیشن نوار دریافت و رایگان گوش کنید.

1 نظر
  1. من که بهش اعتیاد دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.