سریال صوتی ارباب حلقه‌ ها محصولی جدید از نوار

1 720

بهترین کتاب‌های صد سال اخیر را نام ببرید. کمتر پیش می‌آید که جواب این سوال را بدهید و در لیست شما، خبری از کتاب ارباب حلقه‌ها نباشد. ارباب حلقه‌ها نه تنها جزو بهترین کتاب‌هایی‌ست که در صد سال اخیر نوشته شده‌اند، بلکه حتی می‌توان آن را یکی از بهترین کتاب‌های تمام دوران دانست چراکه بعید است کسی بتواند کتابی به ظرافت و اعجاب آن بنویسد.

درباره‌ی این کتاب و هنر بی‌نظیر نویسنده‌ی آن یعنی جی آرآر تالکین مقالات و نقدهای بسیاری نوشته شده است مقالاتی که هرچقدر هم به تعداد آن‌ها اضافه شود، نمی‌توانند حق مطلب را آنگونه که هست، ادا کنند.

اما به راستی جادوی ارباب حلقه‌ها در چیست؟ چرا ما با خواندن آن، سر جایمان میخکوب می‌شویم؟ چه چیز آن را تا این حد خواندنی می‌کند؟

برای پیدا کردن پاسخ، ابتدا اجازه دهید سری بزنیم به یک اسطوره شناس آمریکایی یعنی جوزف کمبل، کسی که جادوی اسطوره‌ها را باور کرد.

سفر قهرمانی چیست؟

کمبل در طی چندین سال، اسطوره‌های کشورهای مختلف را در کنار هم قرار داد و آن‌ها را با یکدیگر بررسی کرد. در پایان او به این نتیجه رسید که تمام داستان‌های اسطوره‌ای، تمام افسانه‌ها و همچنین تمام داستان‌هایی که می‌شنویم و برای همیشه در ذهنمان ماندگار می‌شوند، از یک سری قواعد مشترک پیروی می‌کنند. در واقع در تمام آن‌ها یک دنیای شناخته و یک دنیای ناشناخته وجود دارد و قهرمان داستان، در بین این دو دنیا در رفت و آمد است. او در طول داستان سفری را پشت سر می‌گذارد که آن را سفر قهرمانی می‌نامیم.

جی آر آر تالکین

در یک سفر قهرمانی مراحل مختلفی پشت سر گذاشته می‌شود مراحلی مانند: فراخوانی و دعوت شدن به سفر، آغاز سفر و ورود به دنیای ناشناخته، پیدا کردن یک دوست یا یک استاد، گیر افتادن در مسیر شک و وسوسه، کشف آنچه که در جستجوی آن بودیم، تحول درونی، بازگشت و …

چرا ارباب حلقه‌ها تا این حد محبوب است؟

تفاوتی نمی‌کند که خواننده‌ی ارباب حلقه‌ها، هری پاتر یا بیننده‌ی سریال ماتریکس باشید. در هر حال شما شاهد تکرار همین چرخه‌ی سفر قهرمانی‌ هستید تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است که در هر کتاب تعداد مراحل این سفر و شیوه‌ی رخدادن آن‌ها تفاوت می‌کند.

در داستان‌های مختلف، این چرخه عینا تکرار می‌شود اما بر گردیم به سوال اول، چرا تا این حد از خواندن این داستان‌ها لذت می‌بریم؟ دلیل آن ساده است، هر کدام از ما در یک سفر قهرمانی حرکت می‌کنیم. شاید که در طول زندگیمان اژدها نکشیم، یا با ارباب تاریکی‌ها نجنگیم، اما مشکلاتی که هر روز و هر شب با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، دست کمی از اژدها ندارد.

سفری برای تمام انسان‌‌ها

هر یک از ما در طول شبانه روز بارها و بارها به سوی سفری فراخوانده می‌شویم، در طول مسیر، یار و راهنمایی پیدا می‌کنیم که به ما کمک می‌کند، از اینکه این سفر را انتخاب کرده‌ایم پشیمان می‌شویم و به ادامه‌ی مسیر شک می‌کنیم، اما دست از تلاش بر نمی‌داریم و همچنان به حرکت ادامه می‌دهیم. موفقیت ما هر چه باشد، این سفر چیزهای جدیدی به ما می‌آموزد. چیزهایی که ما را عمیقا متحول می‌کنند. حالا باید با رشد بیشتر به جایگاه اولیه‌مان برگردیم تا دوباره سفر جدیدی را آغاز کنیم.

سریال صوتی ارباب حلقه ها

این جادوی ارباب حلقه‌هاست. هر چند که این داستان در قالب فانتزی نوشته شده است، اما تا جایی در نگارش آن دقت و ظرافت به کار رفته که می‌توانیم آن را با دنیای واقعی تطبیق دهیم. استفاده از الگوی سفر قهرمانی در کتاب‌ها یا فیلم‌ها، یک فوت کوزه‌گری‌ست. اما در کنار این فوت کوزه‌گری، برای آنکه کتابی بنویسیم که تمام دنیا از خواندن آن لذت ببرد، به چیزهای دیگری هم نیاز داریم.

جادوی جی آر آر تالکین

جی آر آر تالکین، نویسنده‌ی کتاب ارباب حلقه‌ها، کار را تا اختراع یک زبان جدید و خلق گونه‌های انسانی جدید پیش برد. در داستان‌های او اگرچه می‌توانیم با شخصیت‌ها هم‌ذات پنداری کنیم، اما همچنان تفاوت‌ها و قدرت تخیل او در ساخت موجوداتی جدید، شگفت‌زده‌مان می‌کند.

ارباب حلقه ها

ارباب حلقه‌ها، در واقع داستان یک جستجوی درونی‌ست. داستان جنگیدن علیه تاریکی‌ها تا پیروزی. داستان جنگی که ارزش بارها و بارها شنیدن را دارد. در طول داستان با شخصیت اصلی یعنی فرودو همراه می‌شویم، با او از تمام رذیلت‌های انسانی گذر می‌کنیم، خودمان را بدون رتوش و بدون تغییر می‌بینیم، طمع‌ و زیاده‌خواهی‌مان را می‌بینیم و از تک‌ تک آن‌ها گذر می کنیم و در پایان در می‌یابیم آنچه از ما باقی می‌ماند، عملی‌ست که از خود به جا می‌گذاریم.

فرودوی داستان ارباب حلقه‌ها، آينه‌ی تمام نمای تک تک ماست. ماییم که هر روز و هر روز برای پیروزی خوبی بر بدی می‌جنگیم. ماییم که ناامید می‌شویم اما دوباره امید را پیدا می‌کنیم.

ایرادات کتاب ارباب حلقه‌ها

تا اینجا از خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبت کتاب ارباب حلقه‌ها گفتیم اما اگر بخواهیم به تنها نقطه‌ی ضعف آن اشاره کنیم، باید بگوییم حجم بالای کتاب و سخت‌خوان بودن نسخه‌ی چاپی باعث شده است تا عده‌ای از مخاطبان علیرغم علاقه‌شان، موفق به مطالعه‌ی این کتاب نشوند همین مسئله باعث احساس نیاز بازار و مردم به نسخه‌‌ی صوتی ارباب حلقه‌ها شده تا هم حجم زیاد کتاب در نسخه‌ی صوتی راحت‌تر تحمل شود و هم تفاوت بین شخصیت‌ها با هنرمندیِ گوینده، واضح‌تر باشد و هم ‌اینکه بیشتر بتوان از این کتاب لذت برد و آن را درک کرد.

سریال صوتی ارباب حلقه‌ها، بهتر از نسخه‌ی چاپی

متنمان را با یک خبر خوب به پایان می‌بریم. چند روزی‌ست که در نوار، دوست جدیدی به جمع دوستان قدیمی‌مان اضافه شده است. سریال صوتی ارباب حقه‌ها با گویندگی یکی از بهترین گویندگان نوار، یعنی حامد فعال آماده‌ی شنیدن است. هر هفته یک فصل جدید از این سریال صوتی در اپلیکشین نوار قرار می‌گیرد و از طریق اشتراک قابل دریافت است.  با خرید اشتراک نوار می‌توانید این سریال صوتی جذاب را هر کجا که هستید، بشنوید و از شنیدن آن لذت ببرید.
برای دریافت رایگان فصل اول این سریال صوتی اینجا را کلیک کنید.

1 نظر
  1. خرید خط همراه اول می گوید

    بهترینه واقعا من عاشق کتابش و فیلمشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.