کتاب ‌های عاشقانه ؛نگاهی به منشا داستان عاشقانه و معرفی بهترین‌ها

0 806

کتاب های عاشقانه ایران و جهان را بشناسیم

کتاب‌ های عاشقانه بخش عظیمی از تقسیم‌بندی نوع کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. از فرهنگ‌های مختلف در سرتاسر دنیا کتاب ‌های عاشقانه قسمت بزرگی از کتابخانه‌ها را در برگرفته‌اند.

روابط عاشقانه و ماجراهای احساسی بین دو نفر که معمولا در این دسته کتاب‌ها که بیشتر در قالب رمان هستند؛ وجود دارد، موضوع اصلی داستان است. چگونگی روابط بین دو یا چند نفر در این گونه داستان‌ها، بستگی به میزان خلاقیت نویسنده و تصویرسازی دنیای ذهنی‌اش دارد.

در این مقاله با نوار همراه باشید تا با بهترین کتاب های عاشقانه ایران و جهان آشنا شوید.

بهترین کتاب های عاشقانه ایران و جهان

داستان های عاشقانه

داستان عاشقانه، یک گونه از شیوه‌ی نوشتار در ادبیات است. اولویت اصلی در این گونه داستان‌ها، توجه به روابط عاشقانه بین دو نفر است. ویژگی بارز این داستان‌ها، بیان پر از حس آن است. در کتاب ‌های عاشقانه، درکی بهتر از تاریخ و فرهنگ متجلّی است. هنر و ادبیات، جایگاه شگفت‌انگیزی در زندگی انسان دارند؛ به‌علاوه بر ویژگی‌های زبانی، آداب و سنت‌ها و ساختار جوامع داخل کتاب می‌توانند تجربه‌ی زندگی یک ملت را به دیگری انتقال دهند.

                                                                 

داستان عاشقانه در ادبیات کهن فارسی

از مهم‌ترین گونه‌های رایج در ادبیات فارسی کهن، داستان‌های عاشقانه است. محققان معاصر اغلب داستان‌ها را ژانر غِنایی می‌دانند. اما با دقت در ساختار این داستان‌ها به نظر می‌رسد که برخی از آن‌ها روایی هستند. یعنی بیشتر به بیان ماجرایی که بین دو شخصیت داستانی (عاشق و معشوق) اتفاق افتاده، پرداخته‌اند.

منشأ داستان عاشقانه چیست؟

احساسات و عواطف گوینده‌ی داستان منشأ ماجرای عاشقانه است. نه افکار و اندیشه‌های او و نه اساسا عمل و رویدادهای ‌اجتماع؛ عامل اصلی رشد و گسترش داستان، کشمکش عاطفی است. در داستان‌های عاطفی سه عنصر همواره ثابت است: اول، عشق که در اثر دیدن، شنیدن و یا وصف زیبایی ایجاد می‌شود؛ دوم عاشق و سوم معشوق.

ویژگی‌ها و اوصاف و ماجراهای مربوط به این سه عنصر، اغلب ساختار داستان‌های عاشقانه را شکل می‌دهند. گاهی نیمی از توصیفات یک داستان عاشقانه، انعکاسی از روحیات و عواطف گوینده‌ی آن نیز می‌باشد. تی.اس.الیوت، برای بیان این ویژگی اصطلاح “معادل عینی” را به کار می‌برد. او معتقد است که  اثر، جهانی نمادین و قابل بررسی است که در نظر او با احساسات نویسنده پیوستگی دارد و به آن‌ها عینیّت بخشیده ‌است.

روایت داستان عاشقانه

داستان‌های مختلفی در ادبیات فارسی هست که به بیان ماجراهای عاشقانه می‌پردازد. با دقت در این متون، گاهی در برخی از این آثار، اصل روایت،مهم‌تر از ماجراهای عاشقانه است. داستان‌های عاشقانه، برشی از زندگی دو شخصیت را که عاشق و معشوق هستند، عرضه می‌کند. در این روایت‌ها بیان تجربیات عاطفی و روابط احساسیِ این دو نفر بسیار پررنگ‌تر از سایر لحظات زندگی آن‌ها جلوه داده می‌شود. به همین خاطر، شادی‌ها، غم‌ها، زیبایی‌ها، تنهایی‌ها، دوری‌ها، نیایش‌ها، گریه‌ها و سایر عواطف آن‌ها همواره در صحنه‌های مختلف داستان وصف می‌شود. توصیف این احساسات، حال و هوای ادبیات غنایی را برجسته می‌سازد.

خسرو و شیرین، عشقی کهن

کاربرد این وجه در داستان‌های عاشقانه‌ی نظامی به شکل گسترده‌ای دیده می‌شود. شاعر، گاهی از طریق بیان غزل‌گونه‌اش، تأملات و احساسات و عواطفش را بیان می‌کند اگرچه قالب سُراییدن اشعار عاشقانه‌ی نظامی، مثنوی است. نمونه‌ی آن در خسرو و شیرین او فراوان است؛ از جمله در پایان نسخه‌ی افسانه‌سُرایی دَه دختر، هنگامی که نظامی عیش و نوش خسرو را وصف می‌کند، به یکباره روایت را متوقف می‌کند و گزاره‌هایی عاطفی بیان می‌کند که شبیه غزل است:

 

” می و معشوق و گلزار و جوانی                    ازین خوش‌تر نباشد زندگانی

    تماشای گل و گلزار کردن                              می لعل از کف دلدار خوردن.”

کتاب عاشقانه خسرو و شیرین

نقش طبیعت در داستان های عاشقانه 

از ویژگی‌های مهم و کاربردی کتاب ‌های عاشقانه توصیف طبیعت است.

نظامی یکی از معیارهای سرودن داستان عاشقانه را توصیف طبیعت می‌داند؛ به همین دلیل شیوه‌های مختلف توصیف طبیعت در منظومه‌های او دیده می‌شود.

از جنبه‌های دیگر داستان عاشقانه، جنبه‌ی رمانتیک بودن آن‌هاست. نظامی در جایی از منظومه‌اش توصیفی غمگین دارد:

” شرط است که وقت برگ‌ریزان                  خونابه شود ز برگ‌ریزان

خونی که بُود درون هر شاخ                    بیرون چکد از مَسام سوراخ

سیمای سَمن شکست گیرد                  گل نامه‌ی غم به دست گیرد.”

معشوقه در کتاب ‌های عاشقانه

معشوقه در داستان های عاشقانه همواره اهمیت خاصی دارد. قهرمان اصلی داستان معشوقه است.

حرکت داستان به علت وجود عشق است. عشق است که حوادث داستان را به هم متصل می‌کند.
عشق در عصر نظامی، به طور عمده به دو شکل عاشقانه و عرفانی در ادبیات فارسی ظهور پیدا کرده‌ است.

چرا باید کتاب ‌های عاشقانه را شنید؟

داستان‌های عاشقانه به دلیل خاصیت جستجوگری، مغز را به چالش می‌کشند و ذهن را آماده‌ی انتخاب موضوعات می‌کنند. با شنیدن داستان‌های عاشقانه، به جزئیاتی از رفتار و روابط توجه می‌کنیم که شاید مدت زیادی است از آن‌ها دور شده‌ایم. کتاب ‌های عاشقانه به ما کمک می‌کنند تا خودانگیخته و متفاوت‌تر فکر کنیم. ادبیات عاشقانه را می‌توان کاوشی در انسانیت مخاطب برشمرد.

 

1-کتاب صوتی دکتر ژیواگو

پوستر کتاب صوتی دکتر ژیواگو با کیفیت بالا

کتاب صوتی دکتر ژیواگو نوشته‌ی بوریس پاسترناک، شاعر و نویسنده‌ی روس است و در سال 1985 موفق به کسب جایزه‌ی نوبل ادبیات شد.

در این کتاب علاوه بر پرداختن به مفهوم عاشقانه؛ مسیر اصلی داستان، یک مسیر و محتوای سیاسی را دنبال می‌کند.
داستانی حماسی که با داستانی عاشقانه ادغام می‌شود.

این کتاب توصیفات زیبایی را برای شنیده شدن با خود دارد. روایت زندگی یک پزشک شاعرپیشه است که دو زن در زندگی او هستند.

بوریس پاسترناک، علاوه بر رمان‌نویسی، شاعر توانایی است. شاید بتوان گفت در شعر تجربه‌ی بیشتری دارد تا نثر. اما او در کتاب صوتی دکتر ژیواگو با نثری شفاف و جذاب مخاطب را شیفته‌ی خود می‌کند.

 

2-کتاب صوتی آهنگ عشق

پوستر کتاب صوتی آهنگ عشق با کیفیت بالا

کتاب صوتی آهنگ عشق اثری از آندره ژید، نویسنده‌ی فرانسوی است که نام کلاسیک آن، سمفونی پاستورال است.

این کتاب صوتی، داستان عشق بی‌حد یک کشیش کلیسا به دختری نابینا را روایت می‌کند.  داستانی عاشقانه که تا حدودی نیز رنگ فلسفی دارد

کتاب صوتی آهنگ عشق به علاقه‌مندان زندگی به سبک مائده‌های زمینی توصیه می‌شود. با شنیدن این داستان عاشقانه، آرامش و اشتیاق؛ هر دو شما را در برمی‌گیرد.

3-کتاب صوتی یک عاشقانه ی آرام  

پوستر کتاب صوتی یک عاشقانه آرام با کیفیت بالا

کتاب صوتی یک عاشقانه‌ی آرام، نوشته‌ی نادر ابراهیمی است که حوادث آن مربوط به قبل از انقلاب 57 است، روایت مردی به نام گیله‌مرد که معلم است و در یکی از سفرهای خود با همسرش عسل آشنا شده و ازدواج می‌کند.

نکته‌ی زیبا و به یادماندنی این کتاب صوتی این است که در جریان تمامیِ روزمرگی‌های زندگی، عشق و همراهی این دو شخصیت با هم، رنگ زیباتری به روند این داستان عاشقانه می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به یک عاشقانه‌ی آرام

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.