کتاب ۱۹۸۴ اثر جورج اورول

0 70

اگر از خواندن “مزرعه‌ی حیوانات” لذت برده‌اید و یا به کتاب‌هایی که آینده را توصیف کرده‌اند علاقه دارید، از خواندن یا شنیدن ۱۹۸۴ پشیمان نمی‌شوید. جورج اوروِل در این کتاب، دنیایی را توصیف می‌کند که تحت کنترلِ حزبی دیکتاتوری و تمامیت خواه است. نفوذِ حزب به قدری زیاد است که نه تنها رفتار انسان‌های جامعه تحت کنترل است بلکه افکار و امیال آن‌ها نیز همواره تحت مراقبت است. انسان و جامعه، خانواده و عشق، آزادی و اسارت و توصیف پادآرمانشهری محتمل برای تمام حکومت‌ها از موضوعاتی‌ است که نویسنده در ۱۹۸۴ به آن پرداخته است.

جورج اوروِل این کتاب را در سال ۱۹۴۸ می‌نویسد؛ درست زمانی‌که دنیا، خطر به قدرت رسیدن حکومتی دیکتاتوری را به خوبی درک کرده و حتی پس از آن نیز کمونیست به پیشروی‌های خود ادامه داده‌ و همچنان سایه‌ی سیاهِ نیستی و اسارت بر نیمی از جهان گسترده‌ است. نویسنده در همین فضای خفقان‌آور با آینده نگری، دنیایِ ۳۶ سالِ بعد را در کتاب توصیف می‌کند. داستان در لندن می‌گذرد و “وینستون اسمیت” شخصیت اصلی کتاب است. او یکی از کارمندان وزارت حقیقت است که مسئول تحریف و تغییر اتفاقات در روزنامه‌ها و کتاب‌هاست. او در درون نه تنها مقید به آرمان‌های حزب و “ناظر کبیر” نیست بلکه از آن‌ها نفرت نیز دارد اما چون بقیه‌ی اعضای جامعه تظاهر به قبول این وضعیت دارند، وینستون نیز به خود اجازه نمی‌دهد مخالفت آشکاری داشته باشد تا زمانی‌ که جولیا یکی از همکارانش به او ابراز علاقه می‌کند و علاوه بر ایجاد رابطه‌ی مخفیانه با او، بعد از درک اینکه هر دو عمیقا از حزب نفرت دارند سعی در پیوستن به انجمن برادری (اخوت) که علیه ناظر کبیر و حزب فعالیت دارد، می‌کنند.

جهان بین سه ابر قدرت بزرگ تقسیم شده، در حالیکه همواره این سه، در جنگی ناتمام با یکدیگر هستند، قدرت مطلق و حاکم، ناظر کبیر (Big Brother) است. او به ظاهر رهبر جامعه است اما افراد جامعه بایستی او را چون خدا پرستش کنند، در حالیکه هیچ رفتار و کرداری مخالف با گفته‌‌های او حتی در نهانِ وجودشان نباشد. در دنیای ۱۹۸۴ دوستی و عشق ممنوع و حزب همواره مراقب افراد جامعه است. نه تنها مراقب رفتار و گفتار بلکه افکار و امیال آن‌ها نیز توسط پلیس فکر کنترل می‌شود. همه جا پر از میکروفون‌های مخفی و جاسوس‌های حزب است و در خانه‌ها نیز تله اسکرین‌ها یا صفحات سخنگو همانند رادیو علاوه بر پخش اخبار مانند دوربینِ مدار بسته‌ای تصاویر خانه‌‌ها را مخابره می‌کنند. حکومت به طور مداوم تاریخ را تحریف می‌کند تا مردم متوجه گذشته نشوند و بپذیرند که زندگی آنها رو به بهبودی است و ناظر کبیر تنها امید و منجی آنهاست. حال آنکه در چنین فضای خفقانی اگر کسی دست به عصیان و انجام عملی خلاف مقررات بزند چه سرنوشتی خواهد داشت؟ شما نیز با گوش دادن به این کتاب صوتی می‌توانید از سرنوشت ویسنتون اسمیت آگاه شوید!

درباره‌ی جورج اورول:

۱۹۸۴ آخرین اثر جورج اوروِل است. او برای نوشتن این کتاب به خانه‌ای روستایی در اسکاتلند می‌رود تا راحت‌تر بر روی نوشتن تمرکز کند اما همین دوری از شهر و زندگی در خانه‌ای که وسایل رفاهی مناسبی ندارد باعث بیماری اوروِل می‌شود. او دچار التهاب ریه‌ و سرانجام مبتلا به سل می‌شود و با همین اوضاع نوشتن ۱۹۸۴ را ادامه می‌دهد و پس از اتمام این کتاب زمانی اقدام به مداوا می‌کند که بسیار دیر است. او در سال ۱۹۵۰ دچار خونریزی شدید ریوی شد و در حالیکه تنها ۴۶ داشت در تنهایی درگذشت.

اوروِل در مقاله‌ی “چرا می‌نویسم؟” به روشنی از انگیزه‌های خود برای نوشتن گفته است. هدف سیاسی یکی از این انگیزه‌هاست. او عقیده دارد که هیچ کتابی از تعصب سیاسی رها نیست. این عقیده که هنر باید از سیاست برکنار ماند، خودش یک گرایش سیاسی است. او در طول سال‌ها تلاش کرد که نوشته‌ای سیاسی را به هنر تبدیل کند. او کتاب می‌نویسد چرا که عقیده دارد دروغی هست که باید برملایش کند. او راجع به آثار خود در همین مقاله اینگونه می‌گوید: “وقتی که درباره‌ی کارهایم فکر می‌کنم، می‌بینم آنجا که فاقد هدف سیاسی بودم، بی‌چون و چرا کتاب‌هایی بی‌روح نوشتم و به سوی جملات و عبارات رنگین کشیده شدم، جملاتی بی‌معنا، صفاتی تزئینی و من حیث المجموع مشتی لاف و گزاف.”

حاشیه‌‌های کتاب  ۱۹۸۴ و اقتباس‌ها:

فیلم ۱۹۸۴  براساس این کتاب دو فیلم با همین نام ساخته شده‌است که نسخه‌ی قدیمی‌تر به کارگردانی مایکل اندرسون در سال ۱۹۵۶ منتشر شد و پایانی متفاوت نسبت به کتاب داشت اما نسخه‌ی موفق‌تر آن به کارگردانی مایکل رادفورد است. این فیلم که با وفاداری کامل به اصل اثر ساخته شده‌است در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۴ در سینماهای جهان به نمایش درآمد و توانست ۶ جایزه را در فستیوال‌های جهانی سینما از آن خود کند.

سریال Fringe فصل پنجم، این سریال معروف به کارگردانی جی جی آبرامز بعد از سریال محبوبِ Lost ساخته شد و به خصوص در فصل پنجم و فصل پایانی دنیایی را نشان می‌دهد که انسان‌هایی پیشرفته که هیچ احساساتی ندارند از آینده به گذشته آمده‌ و بر این دنیا حکومت می‌کنند و مانند ناظر کبیر (برادر بزرگ) پوستر و عکسشان همه جا هست و همواره مراقب رفتار، کردار و حتی افکار افراد جامعه هستند. شعار تبلیغاتی فصل پنجم این سریال بسیار مشابه شعار اصلی کتاب ۱۹۸۴ است: “They are watching you…”

سریال The Man In The High Castle: در این سریال که بیشتر از یک فصل از شروع آن نمی‌گذرد، دنیایی به تصویر کشیده شده‌ که پس از پیروزی هیتلر و نازی‌ها در جنگ جهانی دوم به دو قسمت تقسیم شده است. نیمی از کشورها به دست نازی‌ها کنترل می‌شوند و بقیه به دست ژاپنی‌ها. حکومتی توتالیتر، دیکتاتوری و تمامیت خواه بر دنیا چیره شده‌ که اجازه هیچ مخالفتی به مردم نمی‌دهد. تصاویر رهبر و حزب بر همه جا دیده می‌شود و گروهی مخفی دست به مقاومت علیه دولت می‌زند.

 

بر اساس این کتاب بازی و تی‌وی شوهای زیادی با همین نام یا با نام Big Brother ساخته شده‌ و علاوه بر این، تاثیر کتاب ۱۹۸۴ و نثر جورج اوروِل به حدی در ادبیات انگلیسی زیاد است که پس از انتشار این کتاب کلمات و اصطلاحات جدیدی به دایره لغات انگلیسی نیز اضافه شده است؛

  • Big Brother؛ شخصی که قدرت کامل در یک حکومت دیکتاتوری و تمامیت خواه دارد
  • Thought Crime؛ جرم فکری
  • Doublethink؛ پذیرش همزمان دو مفهوم متضاد مخصوصاً در نتیجۀ تلقینِ فکریِ سیاسی
  • Newspeak؛ زبانی دوپهلو و نامفهوم که در تبلیغات سیاسی استفاده شود
  • Thought Police؛ پلیس فکر
  • Orwellian؛ صفتی است که به رفتارهای کنترلی توسط حکومتی دیکتاتوری گفته می‌شود
  • ۱۰۱ Room؛ اتاقی که در آن فرد با بدترین ترس‌هایش روبرو و شستشوی کامل فکری می‌شود.

 

از مهم‌ترین کتاب‌های مشابه ۱۹۸۴ که دنیایی پادآرمانی را توصیف کرده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دنیای قشنگ نو از آلدوس هاکسلی نویسنده‌ی انگلیسی
  • فارنهایت ۴۵۱ از ری بردبری نویسنده‌ی آمریکایی
  • میرا از کریستوفر فرانک نویسنده فرانسوی
  • کتاب سه جلدی ۱Q84 از هاروکی موراکامی نویسنده‌ی ژاپنی

کتاب ۱۹۸۴ یکی از ده رمان برتر قرن بیستم است و همواره جزو صد کتابی است که باید خوانده شود. این کتاب تا به حال به بیش از ۶۵ زبان مختلف برگردان شده و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رسیده است و در نتیجه آن، جورج اوروِل به جایگاه ممتازی در ادبیات جهان رسید. در ایران نیز ۱۹۸۴ با همین نام و با ترجمه‌هایی از صالح حسینی، مهدی بهره‌مند، محمّدعلی جدیری و حمیدرضا بلوچ به چاپ رسیده‌ است.

 

کتاب صوتی ۱۹۸۴ توسط نوار در حال تولید می باشد.

دانلود داستان ها و رمان های صوتی خارجی

با ورود به بخش داستان ها و رمان های خارجی وبسایت نوار می توانید به تمامی کتاب های صوتی این دسته از جمله کوری، مزرعه حیوانات، سه شنبه ها با موری، بلندی های بادگیر و … دسترسی داشته باشید.

دانلود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.