بهترین رمان های ایرانی

0 614

معروف‌ترین رمان های ادبیات فارسی را بشناسید!

ادبیات و جامعه، هر دو در حال تحرک و تحول هستند و بر هم تاثیر متقابل می‌گذارند؛ نویسنده تحت تاثیر محیط و زمانی است که در آن زندگی می‌کند و منطبق با آن شرایط، دست به آفرینش ادبی می‌زند و بی‌تردید جامعه در پدید آوردن آن اثر، دخالت مستقیم دارد و بر تفکر و احساسات نویسنده موثر است. رمان های ایرانی نیز همواره در حال تحرک و تحول است.

رمان ذهن خواننده را از بسیاری بندها رها می‌کند و به او حس دلپذیری از آزادی و رهایی می‌بخشد. ما با شخصیت‌های رمان‌ها همذات‌پنداری می‌کنیم. خودمان را در موقعیت آنان قرار می‌دهیم، در غم و شادی آنان همدلانه شریک می‌شویم و از خود می‌پرسیم اگر جای آنان بودیم در مواجهه با آنچه سرنوشت سر راهشان قرار داده چه واکنشی نشان می‌دادیم.

دراین مقاله، با نوار همراه باشید تا بهترین رمان های ایرانی را به شما معرفی کنیم.

۱-کتاب صوتی سال بلوا؛ اثری متفاوت از عباس معروفی

پوستر کتاب صوتی سال بلوا با کیفیت بالا

کتاب صوتی سال بلوا، اثر عباس معروفی رمان‌نویس برجسته‌ی ایرانی است که در بین سال‌های 1368-1371 نوشته شده‌است.

قصه‌ی سال بلوا، در هفت شب اتفاق می‌افتد که راویِ شب‌های زوج، خود نویسنده و راوی شب‌های فرد، شخصیت اصلی یعنی نوشا (نوش آفرین) است. به این ترتیب آغاز کننده و خاتمه دهنده‌ی ماجرا، کسی جز خودِ او نیست.

کتاب صوتی سال بلوا حاوی خاطراتی است که در ذهن نوش‌آفرین مرور می‌شود. نوشا، دختر سرهنگ نیلوفری است. سرهنگی که برای پیمودن پله‌های ترقی به سنگسر (مکانی که داستان کتاب در آن اتفاق می افتد) آمده است و تصمیم دارد آینده‌ای باشکوه برای دخترش رقم بزند اما نوشا عاشق کوزه‌گری غریب می‌شود و تمام وجودش را تقدیم او می‌کند، با این حال تقدیر، تصمیم دیگری برای نوشا گرفته است.

سال بلوا، به موضوعات مختلفی اشاره می‌کند. به عشق ممنوعه می‌پردازد و قدرت طلبی را به خوبی نشان می‌دهد. زن ستیزی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که تا چه حد زن‌ها محدود هستند.
عباس معروفی همه این موارد را در کتاب سال بلوا به شیوه‌ای زیبا و جذاب در کنار هم آورده‌ است تا از خستگی خواننده و یا شنونده بکاهد.

۲-کتاب صوتی چشم هایش؛ عاشقانه‌ای نافرجام

پوستر کتاب صوتی چشم هایش با کیفیت بالا

کتاب صوتی چشم هایش، نوشته‌ی بزرگ علوی در سال 1357 منتشر شد. چشم هایش یکی از بهترین رمان های ایرانی است که تا پیش از انقلاب، اجازه‌ی انتشار رسمی پیدا نکرد. از آن زمان تاکنون، این رمان عاشقانه چندین بار از سوی ناشران معتبر تجدید چاپ شده است.
این کتاب ماجرای زندگی یک نقاش مبارز سیاسی در زمان رضاشاه و فرنگیس زنی که عاشق او بوده را بیان می‌کند.

بزرگ علوی در توصیفات عاشقانه و بیان احساسات زنانه‌ی فرنگیس، آن‌قدر استادانه عمل کرده‌ است که سخت باور می‌کنید نویسنده‌ی این نوشته‌ها یک مرد باشد. او را به‌‌راستی می‌توان یکی از پیشروان داستان‌نویسی مدرن در ایران دانست.

رمان چشم هایش، عاشقانه‌‌ای تمام‌عیار به‌شمار می‌آید؛ داستانی که در زمان خود، ساختارشکن و تاثیرگذار بود. نام بزرگ علوی با این کتاب، سرزبان‌ها افتاد و او را میان اهالی قلم، مشهور کرد. نکته‌ی جالبی در مورد شیوه‌ی روایی چشم‌هایش وجود دارد این ‌است که بزرگ علوی هنرمندانه از سایه انداختن فضای سیاسی موجود در کتاب بر روی موضوع داستان، جلوگیری کرده‌است.

۳-کتاب صوتی شوهرآهوخانم؛ آیینه‌ی تمام‌نمای جامعه‌ی ما

پوستر کتاب صوتی شوهر آهو خانم با کیفیت بالا

کتاب صوتی شوهر آهو خانم، نخستین اثر علی محمد افغانی؛ یکی از مهمترین رمان های ایرانی در پنجاه سال اخیر است که در سال ۱۳۴۰ منتشر شد و از همان نخستین ماه‌های انتشار با اقبال گسترده بازار کتاب ایران روبرو شد.
بى‌هیچ گمان رمان شوهر آهو خانم آیینه تمام‌نماى اجتماع ما و به حقیقت دایره‌المعارف عظیمى است از زندگى دورانى که به شتاب سپرى مى‌شود.

این رمان در ابتدا با بیت «پیرانه سرم عشق جوانی به سر افتاد / آن شور که در دل بنهادم به در افتاد» شروع می‌شود. صحنه وقایع رمان در کرمانشاه است و شرح ماجراهای مرد دو زنه‌ای به نام سید میران سرابی، رئیس صنف نانوایان و مردی مذهبی، آبرودار، خوش قلب، متین، با نزاکت، آرام، ملاحظه کار و دست به خیر که در پیرانه سری عاشق می­‌شود، است.
عشق یا هوس، هر دو نامی است که می‌توان بر اتفاقات این داستان گذاشت.

رمان شوهر آهو خانم به مساله مهمی در میان مردم جامعه ما پرداخته و آن هم قضیه چند همسری است. در این رمان با دو تصویر از زن روبرو هستیم. از یک طرف آهو را داریم که شخصیتی سفید است و از طرف دیگر هما را داریم که شخصیتی سیاه دارد. آهو نقش نجات دهنده را دارد و هما هم نمونه یک زن گستاخ و بی‌­پروا است.

شوهر آهو خانم، اثری رئالیستی و قرن بیستمی است که رگه‌هایی از دیگر مکاتب نیز  در آن دیده می‌شود. اثری بسیار خواندنی و شنیدنی در ادبیات ایران که از جمله‌ی رمان های بلند ایرانی محسوب می‌شود.

۴-کتاب صوتی سمفونی مردگان؛ شاهکاری ماندگارازعباس معروفی

پوستر کتاب صوتی سمفونی مردگان با کیفیت بالا

کتاب صوتی سمفونی مردگان، اثری دیگر از عباس معروفی است که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبی فلسفی شد.
سمفونی مردگان، به راستی که یک سمفونی است. 4 موومان دارد. هر موومان توسط یک ساز نواخته می‌شود: “ساز خودخواهی و طمع، ساز عشق، ساز دیوانگی و جنون، ساز سرزندگی و تحرک.” همه‌ی این سازها کنار هم، سمفونی مرگ را می‌نوازند.

معروفی، در این رمان، داستان شهری مرده را روایت می‌کند که ندای روشنفکری و سرزندگی را می‌کُشد. داستان در بین سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۵۵ نقل می‌شود.

شخصیت پردازی‌های نویسنده، در سمفونی مردگان واضح، صریح و ساده است و با استفاده از سایه‌روشن‌های خشن و تند و رنگی گویی یک پرتره را به تصویر کشیده است.

سمفونی مردگان، حکایت جامعه‌ای غفلت‌زده است که روح روشن آیدین و فکر همیشه‌ فعال او تنها بخش بیدار جامعه است که در زیر برف و سرما مرده است. روحی که زیر بار غفلت و خاموشی شهر کمرش می‌شکند و تاب این ‌همه سیاهی را نمی‌آورد و کارش به جنون می‌کشد.

۵-کتاب صوتی یک عاشقانه آرام؛ یک عاشقانه نادر

پوستر کتاب صوتی یک عاشقانه آرام با کیفیت بالا

کتاب صوتی یک عاشقانه آرام، نوشته‌ی نادر ابراهیمی است و داستان زندگی زن و شوهری جوان است که سعی دارند زندگی عاشقانه خود را از خطر روزمرگی نجات دهند.

همانطور که از اسم کتاب مشخص است، داستان یک عاشقانه آرام، عاشقانه است و نقطه‌ی شروع از جایی‌ست که گیله مرد در سفری به سبلان با دختر آذری به نام عسل آشنا می‌شود. آن‌ها با عشقی فراوان ازدواج می‌کند.

کتاب در سال ۵٧ روایت می‌شود. گیله مرد معلم ادبیات است که ساواک او را ممنوع‌الکار کرده‌است. او همچنین به دلایل سیاسی چندین بار به زندان افتاده و تحت شنکنجه ساواک قرار گرفته است.

در جریان داستان، مشکل‌ها و چالش‌های فراوانی مانند تبعید شدن گیله مرد، آزار سربازان حکومتی، مشکلات مالی و غیره بر سر راه این زوج ظاهر می‌شوند. ولی آن‌ دو با کمک هم و هم‌دلی مردمی که دوستشان می‌دارند از پس همه مشکلات بر می‌آیند.

کتاب یک عاشقانه آرام، بیشتر از آنکه رمانی موضوع محور باشد، یک رمان ایرانی گفت و گو محور است و بیشتر بخش‌های کتاب حول گفت و گوی بین زن و شوهر عاشق داستان سپری می‌شود.

البته لازم به ذکر است که کتاب یک عاشقانه آرام در عین حال که عشقی پایدار را روایت می‌کند، فضای سیاسی زمان خود را نیز به خوبی به تصویر می‌کشد و می‌تواند عقاید سیاسی خود را نیز عنوان کند.

تسلط نویسنده به شعر و جملات شاعرانه و گاه فیلسوفانه جذابیت کتاب را چند برابر کرده است. داستان و متن از انسجام خوبی برخوردار است و یک‌دستی آن تا آخر به خوبی حفظ شده است و توانسته روزمرگی‌های داستانی را به خوبی با تم داستان  و گذشت زمان در هم آمیزد.

شما بهترین رمان ایرانی را معرفی کنید!

کتاب‌های معرفی شده در متن بالا همگی از بین پرفروش‌ترین و بهترین رمان های ایرانی موجود در سایت و اپلیکیشن نوار انتخاب و به شما معرفی شد اما با توجه به تنوع بالا در میان سبک و ژانرهای مختلف رمان های ایرانی حتما کتاب یا کتاب‌هایی از لیست بالا جا افتاده‌اند.
شما کدام یک از رمان های بالا را خوانده یا شنیده‌اید؟ از نظر شما بهترین رمان های ایرانی کدام‌اند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.