بهترین کتاب‌های تاریخی کدام‌اند؟

0 2,158

بهترین کتاب های تاریخی که هر علاقه‌مند به تاریخ باید بخواند!

کتاب های تاریخی به بازگو کردن و شرح روزگاران قبل و روابط اجتماعی حاکم بر آن‌ها می‌پردازند که هدف آن پاسخ به پرسش‌های تاریخی از طریق ارایه اسناد و مستندات باقیمانده از گذشتگان است. علاوه‌ بر ‌آن می‌توان گفت که کتاب تاریخ جهان رخدادهای بشری را به صورت جهانی بازگو می‌کند که این اتفاقات در جوامع مختلف گاه متاثر از یکدیگر هستند.
برخی پژوهشگران، معتقدند که تاریخ مفهومی انتزاعی دارد و برای تعریف آن قایل به جنبه‌های مختلف می‌شوند؛ اما از منظر عموم و به زبانی ساده تاریخ علم مطالعه گذشته و ناظر به وقایع گذشته است. در حقیقت، علم تاریخ به مجموعه ای از حوادث و رویدادهایی گفته می‌شود که در زمان و مکانی خاص رخ داده است.
در این مقاله از نوار با ما همراه باشید تا با بهترین کتاب های صوتی تاریخی که هر علاقه‌مند به تاریخ باید بخواند، آشنا شوید.

بهترین کتاب های تاریخی

چرا باید تاریخ بخوانیم؟

از مهم‌ترین فواید تاریخ می‌توان به آشنایی نسل امروز و آینده با نسل‌های گذشته اشاره کرد. همچنین نباید فراموش کرد که تاریخ دانش حساسی بوده و نگارش آن دشوار است زیرا افکار و هویت انسان‌ها را به خوبی و بدی توصیف می کند.

همچنین جریانات تاریخی به نوعی مایه عبرت فرمانروایان و سیاستمداران است که به آنها در امر حکومت و زمامداری کمک خواهد کرد.

گستردگی شاخه‌های تاریخ، جهان همانند تاریخ قرون وسطی، تاریخ باستان، تاریخ جنگ های صلیبی و … سبب می شود تا پرسشگر با رجوع به متخصصان این رشته، برگزیده‌ای از آثار را برای افزایش دانش تاریخی خود انتخاب کند. به طور مثال کتاب تاریخ کامل اروپا، وقایع تاریخی در اعصار مختلف، از رنسانس تا انقلاب کبیر فرانسه را به طور مفصل شرح می دهد.
تاریخ را هرچه بیشتر ورق بزنید و در آن عمیق شوید، تلفیقی از مفاهیم دوران مدرن و باستان را درک خواهید کرد.

در ادامه، به معرفی بهترین کتاب های تاریخی که هر کسی باید بخواند؛ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

1-کتاب صوتی دزیره؛ روایتی عاشقانه از یک فاتح

پوستر کتاب صوتی دزیره بهترین کتاب های تاریخی جهان

کتاب صوتی دزیره یکی از بهترین کتاب های تاریخی از آن ماری سلینکو است که ماجرای زندگی دزیره کلاری همسر کارل چهاردهم و اتفاقات نیمه دوم قرن هجدهم را از زبان خودش شرح می دهد.

این رمان تاریخی به صورت خاطراتی که دزیره آن‌ها را در دفتر اهدایی از سوی پدرش یادداشت می‌کند، نگاشته شده‌است و ماجرا از زبان اول شخص نقل می‌شود و در مجموع اطلاعات خوبی را دربارهِ‌ی زندگی دزیره کلاری و شخصیت‌های هم‌عصر او در صحنه فرانسه و وضع انقلاب فرانسه بازگو می‌کند.

همیشه اطلاع داشتن از زوایای پنهان زندگی خصوصی برخی از افراد مشهور و به‌نام برای بیشتر مردم جذابیت و تازگی داشته است. حال اگر این زندگی شخصی در قالب کتابی با نثر پُرکشش و جذاب به مخاطب ارائه شود، خواننده‌‌ی کتاب نه‌تنها از زندگی این شخص و فراز و فرودهایش آگاه می‌شود، بلکه لذت خواندن کتابی را با موضوع اجتماعی و تاریخی تجربه می‌کند.

2-کتاب صوتی نبرد من؛ بررسی ریشه‌های تنفر هیتلر از مارکسیسم و یهودیت

پوستر کتاب صوتی نبرد من

کتاب صوتی نبرد من توسط رهبر حزب نازی آلمان، آدولف هیتلر در سال 1925به نگارش درآمده است. این کتاب شامل دو بخش یعنی زندگینامه و عقاید و نظرات هیتلر بر پایه ناسیونال سوسیالیست است.
بخش اول آن، درزمانی که هیتلر در زندان به سر می‌برد نوشته شد و بخش دوم آن را پس از آزادی‌اش از زندان نوشت.

کتاب نبرد من در آلمان نازی پس از انجیل پرفروش‌ترین کتاب آلمان وقت بوده و برای سال‌ها در مدارس آلمان تدریس می‌شد. این کتاب یکی از بهترین کتاب های تاریخی در میان متون سیاسی است که شامل مانیفست اندیشه‌های تمامیت خواهانه‌ی هیتلر می‌شود.
او در این کتاب به طور صریح از نفرتش نسبت به خیلی از کشورها و نژادها سخن گفته و شدیدا خواهان انتقام گرفتن از دشمنان آلمانی‌ها است.

علاقه‌مندان به تاریخ اروپا و جزئیات جنگ جهانی، از مهم ترین مخاطبین این کتاب به شمار می آیند.

3-کتاب صوتی سینوهه؛ تاریخ، افسانه یا واقعیت

پوستر کتاب صوتی سینوهه از بهترین کتاب های تاریخی

داستان تاریخی سینوهه، در بین سال های ۱۳۳۴–۱۳۵۱ پیش از میلاد مسیح اتفاق می افتد و بر اساس وقایع دوران فرعون آخناتون نوشته شده‌است.
مصر با تاریخ پرفراز و نشیبش توجه افراد بسیاری مثل نویسندگان، تاریخ‌نگاران و پژوهشگران را به خود جلب کرده و دستمایه خلق آثار زیادی در حوزه‌های مختلفی همچون سینما، پژوهش‌های دانشگاهی، ادبیات و… شده است.

کتاب صوتی سینوهه در سال 1945 توسط نویسنده‌ای فنلاندی به نام میکا والتاری به نگارش درآمد و موضوع این کتاب تاریخی، زندگی سینوهه، پزشک مخصوص فرعون است.

سینوهه در کنار توصیف زندگی پزشک مخصوص فرعون، به توصیف تمدن و تاریخ مصر باستان نیز اشاه دارد که همین موضوع این رمان را در میان بهترین کتاب های تاریخی جای داده است.

4-کتاب صوتی دو قرن سکوت؛ ناگفته‌هایی از تاریخ ایران

پوستر کتاب صوتی دو قرن سکوت از بهترین کتاب های تاریخی

کتاب صوتی دو قرن سکوت، نوشته‌ی دکتر عبدالحسین زرین کوب، روایتی است از آن چه بر سرزمینی کهن و مردمانش رفته است، بازتاب فرازها و فرودهای کشور و قلمرویی که تا قرن‌ها بعد دیگر به نام یک پارچه ایران خطاب نشد.

درباره‌ی فروپاشی حکومت دیرینه ساسانیان که با غلبه یک آیین و اعتقاد الهی اتفاق افتاد تا زمان برآمدن طاهریان که اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی را به وجود آوردند، مورخان و نویسندگان بسیار گفته و نوشته‌اند. نویسندگانی که سهوا یا عمدا از کنار وقایعی بسیار مهم و آینده‌ساز در طی این دو قرن یعنی قرون اول و دوم اسلامی گذشته‌اند یا  بسیار خلاصه به آن حوادث تاریخی و اجتماعی پرداختند.
کتاب دو قرن سکوت، اما به همان سکوت نویسندگان درباره وقایع آن دوره حیاتی و بنا به نوشته نویسنده به سکوت زبان و ادب پارسی و دلایل آن می‌پردازد.

عبدالحسین زرین‌کوب زبان تاریخ ایران، بیان کننده فلسفه ژرف تصوف، مولوی شناس و  مترجمی زبردست است. متفکری روشن‌اندیش که برای پی بردن به دانش و احاطه‌ی او به موضوعات مورد تحقیقش، تنها باید نگاهی به کتاب‌های او انداخت.

شنیدن کتاب صوتی دو قرن سکوت ما را وادار می‌کند که خود دست به تحقیق زده و تلاش کنیم تا حقایق را بشناسیم و ایران اسلامی‌مان را بهتر درک کنیم.

5-کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن؛ از بهترین کتاب های تاریخی ایران معاصر

پوستر کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن

کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن نوشته‌ی یرواند آبراهامیان و با ترجمه‌ی محمد ابراهیم فتاحی توسط نشر نی منتشر شده است. این کتاب تاریخی، یکی از برترین کتاب های تاریخی معاصر درباره‌ی ایران است.

در مورد خواندن تاریخ همیشه گفته شده است: «ملتی که تاریخ خود را بلد نباشد، مجبور به تکرار آن است.» یرواند آبراهامیان، استاد ایرانی-ارمنی کالج باروک آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین تاریخ‌نگاران خاورمیانه‌ی معاصر است. او با تسلط خوبی که به مسایل و جریان‌های معاصر در خاورمیانه دارد، موفق به نوشتن کتاب‌هایی شده‌ است که از لحاظ آکادمیک دارای ارزش بالایی هستند و جزو منابع درسی به‌ شمار می‌روند.

درمیان کتاب‌های آبراهامیان، «تاریخ ایران مدرن» و «ایران بین دو انقلاب»، نزد مخاطبان عام ایرانی از شهرت بیشتری برخوردارند و بسیاری از تاریخ‌دوستان، او را با این کتاب‌ها می‌شناسند.

آبراهامیان در کتاب تاریخ ایران مدرن به بررسی وقایع و رویدادهای تاریخی دوره‌ی قاجار تا سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ پرداخته‌ است. او کتاب را با وقوع انقلاب مشروطه در دوره‌ی مظفرالدین‌شاه شروع می‌کند و در ادامه و به شرح آنچه تا به امروز بر ایران گذشته‌ است می‌پردازد.

6-کتاب صوتی تاریخ بیهقی؛ اولین رمان تاریخی فارسی

 

تاریخ بیهقی از بهترین کتاب های تاریخی

کتاب صوتی تاریخ بیهقی کتابی تاریخی به زبان فارسی، درباره‌ی دوره پادشاهی سلطان مسعود غزنوی و کلیتی درباره ی تاریخ خوارزم است. این اثر تاریخی ارزشمند توسط ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی به نگارش درآمده است.

اهمیت تاریخ بیهقی از لحاظ تاریخ نگاری

از لحاظ تاریخ نگاری عمده‌ترین نکاتی که اهمیت و ارزش این کتاب را آشکار می‌سازد، عبارتند از:

  1.  حقیقت پژوهی و گزارش حقیقت و رعایت اعتدال در اظهارنظرها.
  2.  مشاهده دقیق و باریک بینی بیهقی که هیچ نکته ی مهمی را از نظر نینداخته است.
  3.  بیان نکته های اخلاقی و عبرت آموزی.
  4.  شناخت درست بیهقی از جامعه ی عصر خود و تحلیل علل وقایع.
  5.  نقل اسناد مهم و معرفی روایات و اطلاعات تاریخی.
  6.  اشاره به مراسم و و آداب و رسوم مردم روزگار غزنوی.

ویژگیهای صرفی و نحوی نثر تاریخ بیهقی از بهترین نمونه‌های نثر فارسی است همچنین روایت این کتاب تنها به این دوره محدود نشده و نویسنده با ارجاع به گذشته، اطلاعات ارزشمندی از تاریخ ادواری همچون صفاریان و سامانیان و سلجوقیان را هم در اختیار ما می‌گذارد.

  • درباره‌ی کتاب تاریخ بیهقی بیشتر بخوانید:

تاریخ بیهقی، چطور تاریخ بیهقی شد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.