شیوه صحیح مدیریت برای تغییر و موفقیت یک شرکت تنبل

307

همه شرکت ها نیازمند قاعده ای هستند که آن ها را با واقعیت روبرو کند. پیتر دراکر

همه شرکت ها باید بدانند که در واقعیت، هیچ برنامه، فعالیت، محصول یا خدمتی، در بلند مدت، عملکرد موفقی نخواهد داشت مگر با تعدیل و طراحی مجدد. هر چیزی بالاخره روزی منسوخ می شود. مدیران کارآمد می دانند که باید معطوف به نتیجه باشند و به همین خاطر سعی می کنند تمام فعالیت های شرکت را حول فعالیتی متمرکز کنند که باید. اگر اولین قاعده متمرکز کردن تلاش های کارکنان و مدیران رده ی متوسط یک شرکت، خلاص کردن آنها از شر فعالیت های تکراری ، غیرنوآورانه و غیر بارور باشد، دومین قاعده ،  نشان دادن  تاثیر مستقیم ایده ها و عملکرد کارکنان در رشد یا سقوط یک شرکت است و این کار راهی ندارد مگر اینکه شاخص های کلیدی عملکرد KPI نه تنها برای مدیران رده بالا کاملا شفاف باشد، بلکه برخی از آنها نیز روزانه در اختیار کارمندان قرار گیرد. مثلا برای یک استارت آپ که محصول یا خدماتی را به صورت آنلاین به فروش می رساند، می تواند با نشان دادن تعداد کاربر ثبت نام کرده یا تعداد فروش در روز یا هر شاخصه مهم دیگر به کارمندان کلیدی، به این کار کمک کند. این شاخصه ها با بالا رفتن، هیجان و حس پیروزی و با پایین آمدن انگیزه دوباره برای تلاش بیشتر را به محیط کاری اضافه می کند و این همان روحی است که هر مدیری آرزو می کند در تیمش دمیده شود.
بیایید کمی در مورد مدیریت صحیح شرکت های تنبل حرف بزنیم و بعد در مورد شاخص های کلیدی عملکرد.

چگونه مدیریت صحیح یک سازمان بزرگ یا استارت آپ تنبل را نجات می دهد؟

هیچ کاری دشوارتر و پرهزینه تر و نیز بی معنا تر از تلاش برای جلوگیری از گندیدن لاشه نیست. پیتر دراکر

سازمان ها و شرکت هایی که در برابر تغییر مقاومت از خود نشان می دهند و تنبل شده اند، اگر نتوانند به طور نظام یافته و آگاهانه دست از کارهای گذشته خود بردارند، در واقع بهترین منابع خود یعنی نیروی انسانی  را در کارهایی هدر می دهند که هرگز ارزش نخواهد داشت. نیروی انسانی که وجود هوشمندانه اش برای کشف و بهره برداری از فرصت ها ضروری است.
در میان سازمان هایی که اهمیتی به این موضوع نمی دهند، خلاف کار تر از همه، دولت است ! البته وضع دانشگاه ها و سیستم آموزشی هم بهتر از دولت نیست. این نوع سازمان ها وقتی با ناکامی در برنامه  یا ارائه خدماتی مواجه می شوند، با دوبرابر کردن تلاش و بودجه سعی در جبران ناکامی می کنند در حالی که کافیست روش خود را اصلاح کنند. بنابراین همه سازمان ها، از کوچک تا بزرگ، از استارت آپ ها تا دولت ها، به مفهوم ها، شاخص ها و سنجش هایی نیاز دارند تا هر لحظه با نگاه و تحلیلی کوتاه دریابند که مسیر را درست می روند یا نه.
مثلا به این فکر کنید که هزینه سربار یک گرافیست که قصد استخدام آن را دارید چطور قرار است با فروش بیشتر جبران شود، چطور می خواهید آن را اندازه بگیرید ؟

مدیریت صحیح یک سازمان بزرگ یا یک استارت آپ آن است که فرصت های پیش رو توسط رهبر یا رهبران تشخیص داده شوند و منابع درجه یک، به خصوص منابع انسانی، بی درنگ برای رسیدن به فرصت ها بسیج شوند.

هنوز تنبلید ؟ پس یا جام زهر را بنوشید یا اکنون دست به کار شوید !

در سه حالت، کنار گذاشتن رویه های تکراری گذشته و جست و جو برای یافتن فرصت های جدید، تصمیم درست است.
حالت اول زمانی است که در ذهن خود خیال می کنیم، روش، محصول، خدمات یا بازار ما “هنوز دو سه سالی عمر داشته باشند”
حالت دوم زمانی است که مطمئن هستیم محصول یا خدمات ما مرده اند اما دلیلی هم نمی بینیم که فراموششان کنیم ! از دید مدیریت دارایی بی هزینه نداریم، فقط هزینه از دست رفته داریم.
حالت سوم زمانی است که به خاطر حفظ محصول یا خدمات خود، جلوی رشد محصول یا خلق خدمات جدید را بگیریم، با عدم تمرکز یا هر چیز دیگری

اگر به هر یک از حالت های بلا دچارید، یا باید سریعا دست به کار شوید یا باید جام زهر را بنوشید و با کسب  وکار دردانه خود وداع کنید.

شاخص های کلیدی عملکرد KPI برای پیدا کردن صراط مستقیم یک سازمان

به طور ساده شاخص های کلیدی عملکرد KPI ( مخفف کلمه Key Performance Indicator ) روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطوح بالاتر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی است. KPI به ما در درک میزان خوب بودن عملکرد سازمان، واحد سازمانی و افراد در مقایسه با اهداف کمی و کیفی راهبردی تعریف شده برای هر یک کمک خواهد کرد.

برای مثال برای یک وبسایت : میزان بازدید کننده ها از منابع مختلف، میزان عضویت، Bounce Rate، نرخ تبدیل یا CTR به انواع و اقسام مختلف، ROI یا نرخ بازگشت سرمایه،  Customer lifetime value)  CLV) یا دوره عمر مشتری و موارد بسیار دیگر که می تواند متناسب با هر کسب و کاری اختصاصی شود.

یافتن شاخص های کلیدی عملکرد مناسب برای هر کسب و کار و مانیتور کردن،  بهبود و بهینه اطلاعات دریافتی از آنها توسط رهبران هر شرکت و به نمایش گداشتن برخی از آنها برای تاثیرگذاری بر شیوه ی عملکردی کارمندان، روشی است که همیشه راه صحیح پیشرفت و رشد یک سازمان را بیان می کند.
در مقاله های بعد در مورد انواع و اقسام KPI ، روش های اختصاصی کردنشان، ابزارهای گردآوری، تجمیع، نمایش و تحلیل آنها را بیان خواهم کرد.

تا مقاله بعدی به این جمله که بر مزار اندرو کارنگی، بنیانگذار شرکت فولاد ایالات متحده آمریکا نوشته شده است، فکر کنید :
“در این جا مردی خفته است که می دانست چگونه کسانی را به خدمت بگیرد که از نظر کارایی بهتر از او بودند”

دانلود کتاب های صوتی مدیریت و موفقیت

با ورود به بخش روانشناسی و خودشناسی وبسایت نوار می توانید به تمامی کتاب های صوتی این دسته از جمله شیوه های نوین رهبری استیو جابز، گوگل چگونه کار می کند، رموز فروش موفق، قورباغه را بخور و … دسترسی داشته باشید.

دانلود

نظرات بسته شده است.