کتاب صوتی آویزان از نخ اثر چارلز بوکوفسکی | آویزان از این دنیا، دنیایی به نازکی نخ

0 203

 

اگر بوکوفسکی را با رمان‌‌هایش می‌شناسید و از او توقع ندارید بنشیند پشت میز و شعر بنویسد بایستی این کتاب را بخوانید (یا بشنوید) چرا که در همان صفحات ابتدایی مسحورِ توصیفات و قدرتِ داستان روایی‌ش در شعر نیز خواهید شد. ولی اگر بوکوفسکی ِ شاعر را از قبل می‌شناسید دیگر نیازی به تعلل نیست، این کتاب برای شماست.

بوکوفسکی نویسنده و شاعری‌ست که با زندگی رودربایستی ندارد، حرفش را می‌زند، به ناملایمات زندگی دشنام می‌دهد و به امیدِ زندگی‌ای بهتر به افق‌هایِ روشنِ آینده چشم نمی‌دوزد. با اینکه سال‌های سختِ کودکی و جوانی‌ش را پشت سر گذاشته اما در تمام آثارش ردی از سیاهی و اجبار دیده‌ می‌شود، که برای نسلِ جوانی که این چنین شهامتی در روبرویی با سختی‌ها ندارند، خواندنشان الهام بخش است. جدال او با جنگ و نقد تمامِ مفاهیمِ انسانی جزء جدانشدنی‌ آثارش است، چرا که همواره تجربه‌ی تلخِ پسربچه‌ای که به واسطه‌ی ملیت آلمانی‌ش بعد از جنگ جهانی مورد تنفر همه قرار گرفته بود، لحظه‌ای او را رها‌ نکرده است.

در آویزان از نخ که مجموعه‌ای است از آخرین سروده‌های بوکوفسکی، به وضوح می‌توان نزدیکی  مرگ به نویسنده را حس کرد. او که حالا می‌داند به سرطان خون مبتلا است در شعرهایش هم از آن بهره می‌گیرد، دیگر با آن جدیتِ سابق تمام مفاهیمِ بشری را به چالش نمی‌کشد، بلکه به آرامی و با کمترین تلاشی تنها سعی در روایت و توصیفِ تفکراتِ یک پیرمردِ خسته از زندگی را دارد. پیرمردی که برای دورانِ سالمندی‌ش نقشه‌هایِ دیگری داشته اما روزگار برایش برنامه‌های دیگری در نظر گرفته‌است و تنها ناچار است به پیروی‌، به دراز کشیدن روی تخت بیمارستان و انجام شیمی درمانی و گهگاه پروازِ پرنده‌ی خیالش به گذشته‌های دور و نزدیک.

 

بیرون انداختن ساعت شماطه‌دار:

پدرم همیشه می‌گفت: زود خوابیدن و زود بیدار شدن

آدم را سالم، پول‌دار و عاقل می‌کند.

در خانه، ساعت هشت چرا‌غ‌ها خاموش بود

و سپیده‌دم با بوی قهوه و بیکن و نیمرو

از خواب بلند می‌شدیم.

پدرم یک عمر این دستور را دنبال کرد

جوان مُرد و مفلس

و فکر می‌کنم چندان هم عاقل نبود.

من نصیحت او را گوش نکردم

دیر خوابیدم، دیر بیدار شدم.

حالا نمی‌گویم دنیا را فتح کرده‌ام

اما ترافیک صبح‌ها را دیگر ندارم

از خیلی از دردسرهای معمولی دورم

و با آدم‌های جدید و بی‌نظیر آشنا شده‌ام

یکی از آن‌ها

خودم

کسی که پدرم

هرگز

او را نشناخت.

 

کتاب صوتی آویزان از نخ، توسط کتاب صوتی نوار در حال تولید می باشد. این کتاب توسط نشر بوتیمار به چاپ رسیده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.