کتاب صوتی تنور و داستان های دیگر اثر هوشنگ مرادی کرمانی

0 284

” تنور و داستان های دیگر ” مجموعه ای است از داستان های کوتاه هوشنگ مرادی کرمانی. در این کتاب نویسنده از گذشته ی روستا و کودکانش می نویسد. یکی از زیبایی های داستان های این کتاب، این است که در فضای کاملا ساده و صمیمانه نوشته شده است و نویسنده مهارت منحصر به فردی در بیان خصوصیات کودکان و نوجوانان و رفتار و حرکاتشان دارد. خواندن کتاب در کودکی، همیشه او را به وجد می آورد و همین علت بزرگی است که بخواهد با نوشته هایش برای کودکان و نوجوانان، آن ها را به لذت و شگفتی کتاب فراخواند.او حتی یك بار در كودكی برای خریدن كتاب، نمک های یک کامیون را خالی می‌‏كند و آخر شب هرچند که با دست مزدش كتابی را که می خواسته می‌‏خرد اما به دلیل زخم‌‏های به وجود آمده ازسختی سنگ های نمک در دستش، برای خواندن كتاب مجبور می‌‏شود آن را با زبانش ورق بزند.

مرادی کرمانی برای مراسم اهدای جایزه کتاب سال ۱۹۹۴ کودکان و نوجوانان اتریش، برای مردم آنجا، به ویژه بچه هایش این طور می نویسد: « تعجب نکنید. من سخنرانی بلد نیستم. من قصه نویسم . در قصه هایم از ادبیات عامیانه بهره بسیار گرفته ام و همیشه حرف هایم را با گفتن قصه می زنم. همین حالا که من اینجا رو به روی شما ایستاده ام، توی روستای من کلاغی سر شاخه ی گردویی نشسته و قارقار می کند. کودکی با صدای بلند به او می گوید: ” چه خبر داری؟ اگر برایم خبر خوشی داری، بهت شیرینی می دهم و نوکت را شیرین می کنم، بالت را رنگین می کنم. اگر خبر بدی برای من و روستایم داری بپر برو که جلوی چشمم نباشی “. ما در روستایمان با پرنده ها حرف می زنیم. نمی دانم شما هم این کار را می کنید یا نه؟! »

داستان ” جنگل ” برنده ی جایزه ی اول داستان کوتاه در نخستین جشنواره ی ایران سبز است. این مجموعه در کتاب بر بال های صلح On the wings of peace همراه با نوشته هایی از نویسندگان سایر کشورهای جهان به مناسبت پنجاهمین سال بمباران هیروشیما، در نیویورک چاپ و منتشر شده است. داستان ” چکمه ” برنده ی لوح تقدیر شورای کتاب کودک است. و از روی داستان های ” تنور ” ، ” رضایت نامه ” و ” چکمه ” فیلم سینمایی ساخته شده است.

 

کتاب صوتی “تنور و داستان های دیگر” را می توانید از سایت نوار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.