پیرمرد صد ساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد اثر یوناس یوناسن

0 70

“این کتاب، فقط یک تریلی لازم دارد تا عنوان طولانی اش را جابه جا کند!

“مروری بر رمان پیرمرد صدساله ای که از پنجره بیرون پرید/فرار کرد و ناپدید شد نوشته ی یوناس یوناسن”

این کتاب، که فقط یک تریلی لازم دارد تا آن عنوان طولانی اش را جابه جا کند، در سال ۲۰۰۹ در سوئد چاپ شد و خیلی زود با ترجمه های مختلف از این سو و آن سوی دنیا سردرآورد. حالا هم مدتی است با دو ترجمه – شادی حامدی آزاد انتشارات به‌نگار و فرزانه طاهری انتشارات نیلوفر – در بازار نشر ایران قابل تهیه است. البته بهتر بود در ترجمه ی عنوان، «پرید» یا «فرار کرد» را با “خزید” جایگزین می کردند. بگذریم! حتماً مشتاقید بدانید خود رمان هم به اندازه ی عنوان اش گیرا هست یا نه.

پیرمرد صدساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد زندگینامه مضحکه آمیز یک مرد صد ساله و خیالی به نام آلن کارلسن است. فصل های این رمان، میان گذشته و حال دور می زند و داستان شخصیتی را روایت میکند که گیج بازی، بیخیالی و ویری بودن اش پای او را به رویدادهای تعیین کننده قرن بیستم باز میکند – از جمله رفاقت آلن با ژنرال فرانکو در جنگ داخلی اسپانیا، نقش او در “پروژه منهتن” برای ساخت سلاح های اتمی در جنگ جهانی دوم، و یا تاثیر غیرمستقیم اش در مرگ استالین. حق دارید اگر از یک طرف به یاد شخصیت اصلی فیلم فارست گامپ بیفتید و از آن طرف به یاد کتاب رگتایم نوشته ی ای.ال. دکتروف؛ چون هم با شخصیتی روبه رو هستید که معلوم نیست با خودش چندچند است و هم اینکه با یک فراداستان تاریخنگارانه (historiographic metafiction) سروکار دارید! البته در این کتاب، از آن واقع گرایی و احساساتی گری که در فارست گامپ سراغ داریم نشانی نمی یابید. به همین منوال، قرار نیست ماجرای آلن کارلسن استامینوفنی باشد برای سردردهای قرن بیستم. در عوض، این رمان، یک رمان بامزه و حالخوبکن است – همچنان که هجوی (farce) است بر تاریخ مدرن و استبدادش: یک کمدی سیاه (black comedy). یوناسن با خلق این شخصیت ابسورد، رسماً همه چیز را دست میاندازد.

آلن کارلسن بعد از یک عمر زندگی پرحادثه، در خانه سالمندان زندگی می کند و منتظر شتری است که دیر یا زود دم در خانه اش می خوابد. اما قشنگ صد سال را پر می کند و وقتی می خواهند با حضور شهردار و مطبوعات برایش جشن تولد بگیرند، او که حوصله ی این چیزها را ندارد، دمپایی به پا از پنجره در میرود. ماجرا از آنجا شروع میشود که آلن به سرش میزند چمدان مردی را بدزدد که بعداً معلوم میشود مجرمی سنگدل است. از اینجا به بعد، آلن با چند خلافکار، یک ساندویچی حسابی خونگرم، چند مورد مرگ، یک فیل، و پلیسی بی دست و پا روبه رو می شود. بدین ترتیب، داستان به زندگی یک دوجین آدم دیگر گره میخورد و گاه و بیگاه به زندگی گذشته ی آلن و نقش سرنوشت سازش در چندی از رویدادهای خطیر قرن بیستم سرک میکشد. آلن را میتوان فقط یک آدم خنده دار – و شاید گیج! – به حساب آورد چرا که دونکیشوت مآبانه از عواقب بزرگ کارها و تصمیم های خود، که اصلاً هم خنده دار نیست، بی خبر است. حالا چه این کارها، فاش کردن اسرار هسته ای، از سر مستی به یک فیزیکدان اهل شوروی باشد یا فراموش کردن اینکه یکی را، باز هم از سر مستی، سراسر شب در یخچالِ گوشت زندانی کرده.

پیرمرد صدساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد یک رمان خواندنی و بامزه است با داستانی که ظرافتمندانه – و البته منتقدانه – به تاریخ و سیاست پیوند خورده.

 

کتاب صوتی پیرمرد صد ساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد، را می توانید از سایت نوار دانلود کنید. این کتاب توسط نشر به نگار به چاپ رسیده است.

 

دانلود کتاب صوتی پیرمرد صد ساله ای…

پیرمرد صدساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد زندگینامه مضحکه آمیز یک مرد صد ساله و خیالی به نام آلن کارلسن است. او با گیج بازی و بیخیالی اش پای خود را به رویدادهای تعیین کننده قرن بیستم باز میکند؛ از جمله رفاقت آلن با ژنرال فرانکو در جنگ داخلی اسپانیا، نقش او در “پروژه منهتن” برای ساخت سلاح های اتمی در جنگ جهانی دوم و یا تاثیر غیرمستقیم اش در مرگ استالین.

دانلود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.