نگاهی موشکافانه‌تر به کتاب‌های جوجو مویز

1 696

جوجو مویز؛ ملکه‌ی عاشقانه‌نویسان

پائولین سارا جو مویس معروف به جوجو مویز (Jojo Moyes)، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی است که در سال 1969 در لندن متولد شد. او از سال 2002 به نگارش رمان‌های عاشقانه مشغول شد. اولین کتاب جوجو مویز در سال 2002 با عنوان باران پناه دهنده منتشر شد.
وی از جمله نویسندگانی است که دو بار برنده‌ی جایزه‌ی سال رمان عاشقانه شده‌ و آثارش به یازده زبان ترجمه شده‌است.

مویز که فعالیت اصلی‌اش روزنامه‌نگاری بود، از سال 2002 وارد حیطه داستان‌نویسی شد و از آن سال به بعد هر سال یک داستان منتشر کرد و حتی کار تمام وقتش را برای نویسندگی و محقق ساختن رویایش رها کرد.

جوجو مویز نویسنده‌ای سخت‌کوش است. او سه فرزند دارد که همراه با همسرش در مزرعه‌ای در لندن زندگی می‌کنند. او هر روز به کارهای مزرعه و فرزندانش رسیدگی می‌کند و در این بین هم ساعاتی را به نویسندگی اختصاص می‌دهد.

در این مقاله از نوار، با ما همراه شوید تا به طور مفصل به بررسی کتاب های جوجو مویز این نویسنده‌ی نسل جوان بپردازیم.

 او درباره زندگی حرفه‌‎ای و خانوادگی‌اش در مصاحبه‌ای گفت: اگر همه چیز مرتب باشد، ساعت 6 که از خواب بیدار می‌شوم تا 7.30 صبح را به نوشتن اختصاص می‌دهم. بعد از رسیدگی به کارهای خانه از 10 صبح تا ساعت 2:30 دوباره کار می‌کنم. به نظرم ساعت 2 تا 10 شب هم زمان خوبی برای نوشتن باشد؛ اما تنها در صورتی این زمان قابل استفاده است که در هتلی پنهان شوید.

کتاب های جوجو مویز
جوجو مویِز

در ایران چه کسانی طرفدار کتاب‌های جوجو مویز هستند؟

مویز در میان جوانان ایرانی طرفداران بسیاری دارد که این به خاطر حسن و توانایی ایشان در ارتباط گرفتن با مخاطبان جوان است.

البته از همه قشرها می‌توانند با آثار ایشان ارتباط برقرار کنند. شما به عنوان یک خواننده ممکن است کتاب من پیش از تو را بخوانید و  در خیلی از قسمت‌های آن حس کنید کتاب دارد حرف دلتان را می‌زند! به همین خاطر خیلی راحت‌ می‌توانید با این کتاب همذات پنداری کنید و حرف‌هایش را با پوست و گوشت و استخوان لمس کنید.

در شرایط بسیار سختی که رسانه‌ها، جای کتاب خواندن را گرفته‌اند؛ شنیدن کتاب های جوجو مویز می‌تواند نسل جوان را خیلی زود و سریع به کتاب خواندن علاقه‌مند کند.

کتاب های جوجو مویز برای کسی که حوصله و وقت کتاب خواندن ندارد و درک مطالب سخت برایش دشوار است، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

زنان بیشتر از مردان با نوشته‌های این نویسنده ارتباط می‌گیرند. به‌خصوص کتاب «سرپناه بارانی» به روحیات زنان نزدیک‌تر است. شاید به خاطر این‌ است که خود نویسنده زن است و نوع نگاه و نحوه نگارش آثارش به زنان نزدیک‌تر است اما نمی‌توان گفت که مویز یک نویسنده زنانه‌نویس است.

بررسی کتاب‌های جوجو مویِز

مویز رمانتیک‌نویس است. همه‌ی داستان‌های او درباره‌ی افرادی است که درگیر احساسات عاطفی و عاشقانه‌ی خود هستند.

با نگاه دقیق به کتاب های مویز این نکته واضح است که در اغلب داستان‌های‌ او شخصیت اول، زنانی هستند که از لحاظ روحی آسیب‌پذیر بوده و بسیار عاطفی هستند.

گویا او بیشتر زنان را مخاطب قرار می‌دهد که می‌خواهد با خواندن آثارش با شخصیت‌های داستان‌هایش همذات‌پنداری کنند.

برای زنانی می‌نویسد که خود دغدغه‌ی عاطفی دارند و در حال مبارزه با دنیای درون خویش هستند. عشق و امید همواره نجات‌بخش زندگی این زنان است. دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی هستند که در بستر داستان‌های عاشقانه روایت می‌شوند.

دلیل اینکه مویز به خوبی آدم‌ها را می‌شناسد و می‌تواند آن‌ها را به تصویر بکشد این است که تجربه‌های متنوعی از کار کردن در شغل‌های مختلف به دست آورده است.

هدف اصلی کتاب های جوجو مویز بیان جنبه‌هایی از زندگی خیلی از ما آدم‌های عادی است و در مورد شخصیت‌های ابر قهرمانی و واجد ویژگی‌های دست‌نیافتنی یا در مورد شخصیت‌های تاریخی نیست.

زبان نوشتاری مویز چگونه است؟

زبان نوشتاری او، ساده و گاهی طنزگونه است. آثار او دست روی آدم‌های جامعه می‌گذارد و زندگی آن‌ها را بررسی می‌کند. او در خلق شخصیت‌هایش از ویژگی‌های یک شخصیت استفاده می‌کند و ویژگی دیگر شخصیت‌ها را با او پیوند می‌زند. مویز معتقد است که عشق می‌تواند ما را وادار به انجام هر کاری ‌کند و به ما قدرت و توانایی شگرفی می‌بخشد.

کتاب های جوجو مویز

آثار برجسته‌ی جوجو مویز 

از معروف‌ترین کتاب های جوجو مویز که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:                                                                     

باران پناه دهنده (2002)، میو‌ه‌ی خارجی (2003)، مرکز فروش طاووس (2004)، کشتی عروس‌ها (2005)، خلیج نقره‌ای (2007)، موسیقی شب (2008)، اسب رقاص (2009)، آخرین نامه از معشوقت (2010)، من پیش از تو (2012)، ماه عسل در پاریس (2012)، دختری که رهایش کردی (2012)، یک به علاوه یک (2014)، پس از تو (2015)، تک و تنها در پاریس (2017)، باز هم من (2018)، بخشنده‌ی ستاره‌ها (2019).

کتاب های جوجو مویز

از آثار برجسته‌ی مویز که در سایت یا اپلیکیشن نوار موجود است؛ می‌توان به سه اثر بسیار گیرای او اشاره کرد:

1- کتاب صوتی من پیش از تو

پوستر اختصاصی نوار برای کتاب صوتی من پیش از تو با کیفیت بالا

کتاب صوتی من پیش از تو اولین کتابی است که از این نویسنده‌ی معروف به زبان فارسی چاپ شده‌است.

موضوع داستان در مورد یک جوان ورزشکار است که تصادف می‌کند ومجبور است برای همیشه از صندلی چرخدار استفاده می‌کند. پرستاری در داستان هست که می‌خواهد به نوعی به این ورزشکار زندگی را از نگاه دیگری نشان دهد.

این کتاب، داستانی امیدبخش و سرشار از کشمکش‌های روحی و ذهنی نیست؛ بلکه داستان زندگی متفاوت دو انسان است.

این رمان، به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان ذهنیت کسی را تغییر داد و اگر فرد نسبت به تغییر مقاومت داشته باشد چگونه می‌توان خود را با او تطبیق داد. محتوای این داستان پرطرفدار درباره‌ی انتخاب‌ها، کیفیت زندگی و تصمیم درباره‌ی چرایی و چگونگی آن است.

2- کتاب صوتی دختری که رهایش کردی

کتاب صوتی دختری که رهایش کردی اثر جوجو مویز

کتاب صوتی دختری که رهایش کردی اثر برجسته‌ی دیگری از جوجو مویز است.

نویسنده داستان دو عشق را به فاصله‌ی صد سال از یکدیگر، به هم پیوند زده و تعریف می‌کند؛ یکی از این عاشقانه‌ها در طول جنگ جهانی اول و دیگری در زمان حال می‌گذرد.

داستان اول درباره‌ی نقاشی به نام ادوارد و همسرش سوفی است که در دهکده‌ای کوچک در فرانسه زندگی می‌کنند.
ادوارد مجبور است در جنگ جهانی اول شرکت کند؛ چون رسم شهر این است که تمام مردان باید به جنگ بروند. او پیش از رفتنش، چهره‌ی همسر خود سوفی را نقاشی می‌کند.

سال 1926، اواسط جنگ جهانی اول، شهر توسط آلمان‌ها اشغال می‌شود. سربازان آلمانی همه چیز، حتی غذا را را غارت می‌کنند. چهره‌ی نقاشی‌شده‌ی سوفی نیز، توسط آلمان‌ها غارت می‌شود و…

علاقه‌مندان به آثار رمانتیک در ایران؛ شنیدن این کتاب صوتی را نیز به لیست خود اضافه کنید.

3- کتاب صوتی یک به علاوه یک

کتاب صوتی یک بعلاوه یک اثر جوجو مویز

این کتاب برای اولین بار در سال 2014  چاپ و منتشر شد. این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز به شمار می‌رود.
کتاب صوتی یک بعلاوه یک از جمله رمان‌های اجتماعی موفق به شمار می‌رود که به خوبی توانسته به مشکلات و دغدغه‌های موجود در خانواده‌ها و جامعه بپردازد.

نویسنده در این کتاب کوشده تا علاوه بر پرداختن به مشکلات خانواده‌های فقیر در مقابل به مشکلات خانواده‌های ثروتمند نیز بپردازد.

روزنامه‌ی دیلی میل درباره‌ این کتاب گفته است:”رمانی پر کشش از شرح یک دلدادگی که من از خواندنش لذت بردم.”

در ادامه‌ی جریان زندگی‌ای که در رمان می‌گذرد، نویسنده بر آن شده تا دوباره و دوباره ذهنیت خوانندگان و علاقه‌مندان را ادامه دهد و مخاطب همچنان با شخصیت‌های دو رمان قبلی همذات‌پنداری کند.پس سومین جلد از دو داستان قبلی، یعنی هنوز هم من را می‌نویسد.

لوئیزا کلارک، شخصیت اصلی این سه کتاب صوتی، این بار برای کار به نیویورک رفته است و راویِ داستان پر فراز و نشیب خود می‌شود. کتاب صوتی هنوز هم من، آخرین کتاب این مجموعۀ عاشقانه است.

سه‌گانه‌ای که ابتدا با داستان یک عشق آغاز می‌شود اما رفته رفته نویسنده به سمت طرح مفاهیمی همچون خودشناسی و عشق به خود گرایش می‌یابد. همان روش ساده همیشگی که مویز در اکثر آثارش به کار می‌برد تا یک رابطۀ‌ عمیق میان مخاطب و شخصیت‌های داستان ایجاد کند.

  • شاید به خواندن این مطلب نیز علاقه‌مند باشید:

بهترین رمان‌های عاشقانه

1 نظر
  1. خرید سیم کارت ایرانسل می گوید

    دوست ندارم قلم ایشون رو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.